Hangout in Ipoh

by - April 08, 2019


Halluu people!

Biasanya korang hangout dengan family atau pun dengan kawan-kawan kat mana? Minggu lalu, sahabat saya bawa saya pergi makan-makan kat Hangout. Yes, nama tempat tu HANGOUT. Thanks korang tolong pickup kitaorang... kita memang malas nak drive ke pekan.. Ahahha.. 🥳

Lokasi

It's in Ipoh town. Bersebelahan dengan Medan Selera Padang Kanak-kanak atau dikenali dengan Medan Selera Dato Tahwil Azar. Kat tengah-tengah pekan Ipoh. 

Tempat ni bukak pada waktu petang sehingga ke malam. First time datang ni agak kekok juga la, maklum laa, kakak tak hipster! Bhahaha... Hangout Ipoh ni adalah tempat makan yang agak hipster giteww... Dengan kerusi meja yang unik, kemudian ada port untuk korang lepak di sebelah atas. Tapi kat atas, space agak limited. Kitaorang duduk kat sebelah bawah je haritu... Itu pun bersesak uollss... Dapat duduk dekat dengan toilet. Huks!


Suasana

Yang datang lepak kat sini pelbagai bangsa, berbilang kaum... Serius! Ini memang terbaik... Saya suka! Walaupun agak padat dengan manusia, tapi dia punya staff memang pantas... Angkat je tangan, terus mereka akan sampai kat meja kita untuk bantu kita order dll. Dengan puluhan lampu neon yang tergantung memang memberikan kelainan suasana. Ruang terbuka (open air) dan ada disediakan payung, so, kalau hujan ke, payung untuk meja memang dah tersedia.

Cuma satu la, oleh kerana tempat ni agak padat, jadi agak sukar sikit la nak berjalan... Kena menyelit kat celah-celah kerusi pengunjung lain... Hehe... Pastu kalau takde angin, memang agak panas. Mujur malam tu ada angin, so takde la nak cair sangat make-up kakak! Hahahaha...

Meniaga dalam cabin dengan menu yang pelbagai

Kat sini depa meniaga kat dalam cabin. So ada la dalam 10 cabin kot, setiap cabin jual makanan yang berbeza. Ada kedai makanan Thai, kedai jual makanan western, makanan arab, segala kebab, nasi kambing, sup gearbox dll... Minuman, makanan light-light macam mushroon soup, popiah carbonara, Korean fried chicken, macam-macam ada. Ayam penyet pun hado! Aiskrim gulung pun ada wehhh... Tapi tak sempat nak try malam tu sebab kenyang sangat... Malam tu kami cuba macam-macam jugak... Huhu... Serius lapar wehh...

Spicy Aglio Olio Beef

Antara makanan yang kitaorang try adalah spicy aglio olio beef... Yang ni ok la, memang spicy! Huhu...Cuma aku expect ada daging kat dalam tu tapi cuma diletakkan hirisan kecil beef peperoni... But still okay, kena dengan selera.


Set Tomyam Udang & Tomyam Sotong 

Tomyam udang dengan tomyam sotong, memang sedap wei... Yang ni memang macam makan kat Thailand. Pekat, sedap... cukup semua rasa asam, manis, masin dll... Datang bersama dengan nasi putih yang dihidangkan dengan telur dadar yang nipis dan sayur-sayur mentah... Dia punya garnishing menang cun! Rasa pun sedap... Terbaik!



Kerabu Soo Hoon 

Kat kedai yang sama, kami order kerabu soo hoon... Yang ni memang awesome! Sedap sangat la makanan Thai kat sini... Memang kena semua. Rasa serba cukup je... Perencah pun banyak. 😋😋


Lempeng Dengan Sambal Tumis

Next, ada lempeng, diletakkan dengan kelapa dan dimakan bersama sambal tumis. Perghhh... Terus teringat kat kampung... Ni makanan orang lama-lama... Kat sin iada dijual pelbagai jenis lempeng, nak lempeng kelapa ke, nak lempeng pisang, semua ada! Nice!


Nachos With Cheese

Seterusnya kami order Nachos with cheese... Yang ni okay la. Mewah dengan cheese tapi rasa biasa-biasa je... Takde apa yang menarik sangat pun. Setakat nak buat kudap-kudap sementara melepak berbual dengan kawan-kawan, okay la... Haha... Sesuai dengan harganya.


Set Sup Gearbox Dengan Roti

Kawan saya order sup gearbox, memang sedap katanyaaa! Sup ni datang sekali dengan roti. Kuah sup memang terbaik... Cuma sup gearbox di sini hanya sediakan gearbox kambing ye... Gearbox lembu takde. Sila jangan bermimpi nak makan gearbox lembu di sini... Hahhaha...


Shawarma 

Kitaorang tak lepaskan peluang mencuba makanan Arab ni... Sebab kemain ramai orang order. Hehe... Tunggu benda ni sampai ke meja, hampir 30 minit ye... Punya la laku! Tapi takpe, mereka berikan kita alat untuk memanggil... So, kita order, kemudian duduk je kat meja kita, tunggu sampai alat tu berbunyi, untuk kita pegi collect makanan tu... Memang sedap. Patutlah ramai giler order benda ni. Saya order daging & cheese... Harganya RM11. Memang intinya penuh dengan daging, puas makan... Roti pun macam sedap giler... lembut, rasa macam wrap pun ada, tapi bukan wrap... Hahaha... Sedap wei... Yang ni boleh beli satu-satu atau order sekotak terus, RM35. Katanya sekotak tu korang boleh jimat RM10! Giteww... Salah satu sebab saya sanggup menunggu lama adalah kerana keramahan tukang masak di situ. Saya jenis tak banyak cakap, tapi bila pegi order, dia menyembang dengan kita macam dah kenal lama pulak... Hehe... Terbaiklah, bro! Saya respect dengan pekerja yang macam ni. Walaupun stress bekerja, banyak order nak disiapkan tapi masih boleh beramah mesra dengan pelanggan. Di samping itu, jenis beradab pun ye juga... Masa datang collect makanan, beriya-iya dia minta maaf atas kelewatan. Hehe... Apa pun, kalau pegi lagi ke sini, makanan ni yang pertama akan saya order! I loiiikeee!


Korean Fried Chicken 

Korean Fried Chicken ni saya kurang berkenan sikit sebab, entah laa... rasanya kurang menepati citarasa. Tapi apa pun, benda ni tetap habis juga lah... Taknak membazir katanya... Hahhaa... Satu set RM10. Budak-budak suka la makan benda macam ni. Ayam drummet, disalut dengan sos masam-masam manis. Tambah bila ada perkataan Korea kann... So, dorang rasa macam k-pop sangat bila makan ayam ni... Hahahha... Kakak tak k-pop jadi kakak tak berapa gemar ayam ni... Sorry! :)



Untuk minuman, saya try avocado coklat. Perghhh... memang terbaik! Cara dorang serve air pun ala-ala hipster, pakai kole kauuu! Hahahaha... Memandangkan malam tu kami tak tau nak kemana, jadi memang kami mengabdikan diri kami kat Hangout ni je... Agak lama lepak kat sini. Dari pukul 8 lebih sampai pukul 11... Bhahahaha... Dari banyak makanan, sampai makanan dorang habis terjual dan stall pun banyak yang tutup... Giteewww... Bila duduk lama, saya cadangkan korang order air TOWER ni... air biasa-biasa je... ada pilihan sunquick ataupun ribena... Tapi, dia punya tower tu yang menarik perhatian. Hehe... Satu tower tu datang skali dengan lebih kurang 6-7 gelas plastik... So, silalah perabiskan secara berjemaah air tu. Memang puas. Harga? Satu tower RM15 jer! Try la, anak korang mesti teruja! Hahahha...




Overall, I can say tempat ni memang happening! Memang letopss! Cuma, mungkin pihak Hangout boleh perbaiki lagi untuk fasiliti tandas. Agak kotor sket... Yang lain-lain, semua okay! Termasuk staff yang helpful & juga pantas... Okaylah... Rasanya setakat ni dulu perkongsian saya tentang Hangout, Ipoh ni... Kalau rasa-rasa nak pegi lepak sana, boleh la ajak saya skali... Heheheee... Babai gais! Assalamualaikum... :)


Note to self : Kalau kita terpesona dengan nikmat dunia yang sementara, kita akan terlepas dengan nikmat akhirat yang kekal selamanya.

You May Also Like

0 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...